Filtrera

Alkohol, droger och beroende Har använt e-cigaretter åtminstone en gång, % 2,8 6,3 4,5
Har använt snus åtmistone en gång, % 1,0 2,5 1,7
Har ofta försökt tillbringa mindre tid på nätet, men inte lyckats, % 42,9 34,6 38,8
Har ofta inte ätit eller sovit på grund av nätet, % 6,5 6,2 6,4
Har ofta känt sig rastlös när nätet inte varit tillgängligt, % 15,8 16,7 16,3
Har ofta märkt sig vara på nätet utan att ha lust, % 28,7 27,7 28,2
Har ofta tänkt på att tillbringa mer tid på annat sätt än på nätet, % 27,9 30,5 29,2
Rökt minst en gång, % 1,5 3,4 2,4
Rökt någon tobaksprodukt eller e-cigaretter minst en gång, % 3,4 7,6 5,5
Skador till följd av överdriven alkoholkonsumtion hos förälder, % 2,2 1,3 1,8
Elev- och studerandevårdstjänster och tillgång till hjälp Barnets åsikter beaktades vid hälsoundersökningen, % 80,7 80,2 80,4
Det pratades om saker som var viktiga för barnet vid hälsoundersökningen, % 72,2 72,3 72,2
Har besökt skolhälsovårdaren minst två gånger under årskursen, % 38,2 34,8 36,5
Har besökt skolkuratorn under årskursen, % 18,0 14,2 16,1
Har besökt skolpsykologen under årskursen, % 4,4 4,6 4,5
Hälsoundersökningen är personlig och diskuterande, % 41,5 44,8 43,1
Under hälsoundersökningen diskuteras saker som berör familjen, % 68,1 62,8 65,5
Under hälsoundersökningen känns det tryggt för barnet att berätta om saker som berör hen, % 62,8 72,8 67,6
Fritid Ägnar sig åt ett fritidsintresse minst en dag i veckan, % 90,7 86,8 88,8
Ägnar sig åt ett fritidsintresse minst fem dagar i veckan, % 26,0 32,4 29,2
Ägnar sig åt konst och kultur minst en dag i veckan, % 88,8 65,9 77,6
Hälsa Ont i armarna minst en gång i veckan, % 19,8 22,5 21,2
Ont i benen minst en gång i veckan, % 38,7 42,1 40,4
Ont i bröstkorgen minst en gång i veckan, % 11,8 8,8 10,4
Ont i huvudet minst en gång i veckan, % 31,3 22,5 26,9
Ont i magen minst en gång i veckan, % 26,8 17,5 22,3
Ont i minst tre kroppsdelar dagligen, % 5,6 4,4 5,0
Ont i minst tre kroppsdelar minst en gång i veckan, % 29,3 25,7 27,6
Ont i nacken eller axlarna minst en gång i veckan, % 27,4 26,7 27,0
Ont i nedre delen av ryggen eller skinkorna minst en gång i veckan, % 10,0 11,1 10,6
Ont i övre delen av ryggen minst en gång i veckan, % 11,8 12,9 12,4
Tandborstning mindre än två gångar per dag, % 25,0 34,8 29,8
Upplever hälsotillståndet medelmåttigt eller dåligt, % 13,5 9,0 11,3
Matvanor och skolmåltider Det finns tillräckligt med skollunch, % 85,8 85,0 85,4
Dricker mjölk eller surmjölk vid skollunchen alla skoldagar, % 36,3 47,2 41,6
Skollunchen har bra kvalitet, % 56,7 59,3 58,0
Skollunchen serveras på lämplig tid, % 82,9 83,1 82,9
Skollunchen smakar bra, % 53,4 60,8 57,0
Tillräckligt med tid har reserverats för att äta skollunchen, % 73,5 75,8 74,6
Äter allt som ingår i skolmåltiden alla skoldagar, % 9,1 11,5 10,3
Äter bröd vid skollunchen alla skoldagar, % 32,1 35,6 33,8
Äter inte frukost varje vardagsmorgon, % 31,5 27,7 29,7
Äter sallad eller råkost vid skollunchen alla skoldagar, % 51,6 44,0 47,9
Äter skolmatens huvudrätt alla skoldagar, % 68,2 70,3 69,2
Motion och sömn Rör på sig minst en timme per dag, % 38,3 47,7 43,0
Tycker att sover inte tillräckligt, % 11,2 9,8 10,5
Psykiskt välmående Låg självkänsla, % 18,0 8,4 13,3
Mycket nöjd med livet, % 39,8 55,3 47,4
Nöjd med livet för närvarande, % 80,7 89,8 85,1
Problem med anknytning till sitt humör under de senaste två veckor, % 28,0 18,6 23,4
Åtminstone lindrig ångest, % 35,5 18,0 26,9
Skolans fysiska arbetsmiljö och olycksfall i skolan Minst ett olycksfall i skolan eller på vägen till eller från skolan under denna årskurs, % 40,8 43,0 41,9
Minst ett olycksfall på rasten under läsåret, % 27,6 31,9 29,8
Minst ett olycksfall på skolvägen under läsåret, % 11,9 13,3 12,6
Minst ett olycksfall under annan lektion under läsåret, % 10,8 11,8 11,3
Minst ett olycksfall under gymnastiken under läsåret, % 23,4 21,6 22,5
Skolgemenskapen Har varit med och planerat gemensamma skolregler, % 68,5 64,4 66,4
Har varit med och planerat lektionsinnehållet, % 67,2 65,6 66,4
Har varit med och planerat rastaktiviteter, % 66,6 65,9 66,2
Har varit med och planerat skolans gårdsområden, % 47,4 49,4 48,4
Har varit med och planerat skolans saker, % 45,1 48,5 46,8
Har varit med och planerat skolevenemang, % 72,1 66,8 69,5
Har varit med och planerat skolmåltider, % 55,1 54,7 54,9
Klassens elever trivs bra tillsammans ofta, % 60,5 67,8 64,1
Kommer bra överens med sina lärare, % 83,5 73,3 78,4
Kommer bra överens med sina skolkompisar, % 77,7 83,2 80,4
Känner sig ensam på rasterna, % 4,4 2,8 3,7
Lärarna är ofta intresserade av hur eleven mår, % 46,7 38,2 42,5
Möjlighet att prata med en vuxen i skolan om sådant som tynger sinnet, % 59,3 59,2 59,2
Ofta lugnt i klassen, % 25,3 31,9 28,6
Rasterna är skrämmande, % 1,5 1,3 1,4
Upplever sig inte vara en viktig del av vare sig skolgemenskapen eller klassgemenskapen, % 4,0 4,9 4,5
Upplever sig vara en viktig del av klassgemenskapen, % 56,8 55,2 56,0
Upplever sig vara en viktig del av skolgemenskapen, % 43,7 41,5 42,6
Vågar säga sin åsikt i klassen, % 42,2 61,9 51,9
Önskar ordnat program på rasterna, % 20,3 17,3 18,9
Skolgång och lärande Det känns ofta som om att drunkna i skolarbete, % 8,5 8,2 8,4
Funderar ofta på om skolgång spelar någon roll, % 10,8 14,1 12,4
Har mycket svårigheter med läsning, % 1,4 1,0 1,2
Har mycket svårigheter med räkning, % 2,7 0,9 1,8
Har mycket svårigheter med skrivning, % 0,8 1,8 1,3
Har svårigheter med läsning, räkning eller skrivning, % 4,2 3,1 3,7
Känner ofta att ha tappat intresset för skolan, % 15,9 17,8 16,9
Känner ofta att klarar inte av samma saker i skolarbetet som tidigare, % 9,8 7,1 8,5
Sover ofta dåligt på grund av olika saker i skolan, % 10,4 7,5 9,0
Tycker om att gå i skolan, % 76,0 69,9 73,0
Upplever skolentusiasm, % 44,8 36,7 40,8
Upplever skolutmattning, % 16,9 14,7 15,8
Sociala relationer En bra dialog med föräldrarna, % 54,2 65,1 59,5
En öppen dialog med föräldrarna, % 80,0 72,9 76,5
Föräldrarna diskuterar med barnets kompisar ofta, % 57,8 47,1 52,5
God empatisk förmåga, % 64,8 49,5 57,2
God samarbetsförmåga, % 32,5 26,9 29,7
Ingen bra vän, % 0,8 1,0 0,9
Kommer överens om hemkomstid med föräldrarna ofta, % 65,8 57,8 61,9
Känner sig ensam, % 5,0 2,8 3,9
Svårt att diskutera med föräldrarna, % 3,9 1,9 2,9
Talar med föräldrarna om sin skoldag ofta, % 66,5 61,5 64,0
Upplever att föräldrarna stöder och uppmuntrar ofta, % 87,1 88,2 87,7
Våld, diskriminering och trakasserier Deltagit i skolmobbning minst en gång i veckan, % 2,1 3,5 2,8
Den mobbade eller mobbaren har berättat om mobbningen för vuxna på skolan, % 58,2 53,9 55,9
Den mobbade eller mobbaren har berättat om mobbningen för vuxna på skolan: mobbningen har fortsatt eller förvärrats, % 20,0 16,7 18,4
Den mobbade eller mobbaren har berättat om mobbningen för vuxna på skolan: mobbningen har upphört eller minskat, % 58,6 62,8 60,7
Har inte alls mobbats i skolan under terminen, % 62,3 64,1 63,1
Har inte deltagit i mobbning av andra elever, % 86,4 75,5 81,0
Har mobbats eller deltagit i skolmobbning under terminen, % 41,9 44,9 43,4
Har mobbats minst en gång i veckan, % 9,0 8,1 8,6
Tagit emot sexuella kommentarer, förslag eller meddelanden eller blivit visad sexuellt bildmaterial under året, % 13,1 8,5 10,9
Upplevt fysiskt hot under det senaste året, % 12,1 19,2 15,6
Upplevt sexuellt vidrörande under året, % 3,6 3,2 3,4
Utsatts för fysiskt våld av föräldrarna eller andra vårdande vuxen under året, % 14,2 17,5 15,8
Utsatts för mobbning i skolan av en vuxen i skolan under denna årskurs, % 9,1 12,3 10,7
Utsatts för mobbning i skolan av läraren under denna årskurs, % 4,8 6,1 5,5
Utsatts för mobbning i skolan av någon annan vuxen i skolan under denna årskurs, % 3,5 5,3 4,4
Utsatts för psykiskt våld av föräldrarna eller andra vårdande vuxen under året, % 29,7 25,6 27,7