Indikatorn ger uppgifter om andelen (%) ungdomar som har goda möjligheter att påverka i skolan.
Indikatorn grundar sig på frågan "Hurudana möjligheter har du haft att påverka följande vid din skola under detta läsår?". Svarsalternativ: 1) mycket bra (3 poäng),2) ganska bra (2 poäng), 3) varken bra eller dålig (1 poäng), 4) ganska dålig (0 poäng), 5) mycket dålig (0 poäng). Summavariabeln formas av 7 delfrågor: 1) Lektionsarrangemang (t.ex. arbetssätt),2) Planering av skolarbetet (t.ex. placering av lektioner, tidpunkt för när skoldagen börjar, provarrangemang), 3) Planering eller genomförande av raster eller pauser, 4) Upprättande av gemensamma skolregler, 5) Planering eller uppsnyggning av skollokaler, 6) Skolmaten (bl.a. menyer, trivseln i lokalerna), 7) Anordning av temadagar, fester, utfärder och, lägerskola i skolan. Granskningen omfattar de som har fått minst 14 poäng sammanlagt.