Indikaattori tuottaa tietoa niiden lasten osuudesta (%), joilla on paljon vaikeuksia tai he eivät pysty toimimaan lainkaan vähintään yhdellä toiminnallisella perusulottuvuudella: nähdä, kuulla, kävellä, poimia pieniä esineitä kädellä, oppia uusia asioita, leikkiä, ymmärtää vanhempaansa ja puhua niin, että vanhempi ymmärtää.
Indikaattori perustuu kahteen kysymykseen. Kysymys 1: "Onko 4-v lapsella vaikeuksia". Kysymys muodostuu seitsemästä osiosta: 1) nähdä (jos hän käyttää silmälaseja tai piilolinssejä, arvioi näkökykyä niiden kanssa), 2) kuulla (jos hän käyttää kuulolaitetta, arvioi kuuloa sen kanssa), 3) kävellä (jos hän käyttää kävelyn apuvälinettä, arvioi kävelykykyä sen kanssa), 4) poimia pieniä esineitä kädellä (samanikäisiin lapsiin verrattuna), 5) oppia uusia asioita (samanikäisiin lapsiin verrattuna), 6) leikkiä (samanikäisiin lapsiin verrattuna), 7) ymmärtää sinua. Vastausvaihtoehdot: 1) ei vaikeuksia, 2) vähän vaikeuksia, 3) paljon vaikeuksia, 4) ei pysty lainkaan. Kysymys 2: "Onko sinulla vaikeuksia ymmärtää 4-v lasta, kun hän puhuu?". Vastausvaihtoehdot: 1) ei vaikeuksia, 2) vähän vaikeuksia, 3) paljon vaikeuksia, 4) en pysty lainkaan. Tarkastelussa ovat lapset, joiden toinen tai molemmat vanhemmat ovat ilmoittaneet vähintään yhteen kysymyksen 1 osioon vaihtoehdon 3 tai 4 tai kysymykseen 2 vaihtoehdon 3 tai 4. Laskennassa ovat mukana vähintään yhteen kysymyksen 1 osioon vastanneet tai kysymykseen 2 vastanneet. Toimintarajoitteiden mittaaminen pohjautuu kansainväliseen suositukseen toimintarajoitteiden mittaamisesta toimintakyvyn ulottuvuuksien kautta (Washington Group on Disability Statistics 2017). Indikaattorin tarkoituksena on tunnistaa lapset, joilla vaikeudet perustoiminnoissa saattavat rajoittaa heidän yhdenvertaisia mahdollisuuksiaan elämän eri osa-alueilla.