Rajaa tuloksia

Koulun fyysiset työolot ja koulutapaturmat Tapaturma koulumatkalla lukuvuoden aikana, % 13,3 11,9 12,6
Tapaturma koulussa tai koulumatkalla lukuvuoden aikana, % 43,0 40,8 41,9
Tapaturma liikuntatunnilla lukuvuoden aikana, % 21,6 23,4 22,5
Tapaturma muulla tunnilla lukuvuoden aikana, % 11,8 10,8 11,3
Tapaturma välitunnilla lukuvuoden aikana, % 31,9 27,6 29,8
Koulunkäynti ja oppiminen Kokee kouluinnostusta, % 36,7 44,8 40,8
Kokee koulu-uupumusta, % 14,7 16,9 15,8
Miettii usein onko koulunkäynnillä merkitystä, % 14,1 10,8 12,4
Nukkuu usein huonosti kouluasioiden takia, % 7,5 10,4 9,0
Paljon vaikeuksia kirjoittamisessa, % 1,8 0,8 1,3
Paljon vaikeuksia laskemisessa, % 0,9 2,7 1,8
Paljon vaikeuksia lukemisessa, % 1,0 1,4 1,2
Paljon vaikeuksia lukemisessa, laskemisessa tai kirjoittamisessa, % 3,1 4,2 3,7
Pitää koulunkäynnistä, % 69,9 76,0 73,0
Tuntee usein ettei pysty koulutyössä samaan kuin ennen, % 7,1 9,8 8,5
Tuntee usein hukkuvansa koulutyöhön, % 8,2 8,5 8,4
Tuntee usein olevansa menettämässä kiinnostuksen koulua kohtaan, % 17,8 15,9 16,9
Kouluyhteisö Ei koe olevansa tärkeä osa koulu- eikä luokkayhteisöä, % 4,9 4,0 4,5
Kokee olevansa tärkeä osa kouluyhteisöä, % 41,5 43,7 42,6
Kokee olevansa tärkeä osa luokkayhteisöä, % 55,2 56,8 56,0
Luokan oppilaat viihtyvät usein yhdessä, % 67,8 60,5 64,1
Luokassa usein rauhallista, % 31,9 25,3 28,6
Luokassa uskaltaa sanoa mielipiteensä, % 61,9 42,2 51,9
Mahdollisuus keskustella koulussa aikuisen kanssa mieltä painavista asioista, % 59,2 59,3 59,2
On yksinäinen välitunnilla, % 2,8 4,4 3,7
Opettajat usein kiinnostuneita siitä, mitä oppilaalle kuuluu, % 38,2 46,7 42,5
Osallistunut koulun asioiden suunnitteluun, % 48,5 45,1 46,8
Osallistunut koulun piha-alueiden suunnitteluun, % 49,4 47,4 48,4
Osallistunut koulun tapahtumien suunnitteluun, % 66,8 72,1 69,5
Osallistunut koulun yhteisten sääntöjen suunnitteluun, % 64,4 68,5 66,4
Osallistunut kouluruokailun suunnitteluun, % 54,7 55,1 54,9
Osallistunut oppituntien sisällön suunnitteluun, % 65,6 67,2 66,4
Osallistunut välituntitoiminnan suunnitteluun, % 65,9 66,6 66,2
Toivoo järjestettyä ohjelmaa välitunnilla, % 17,3 20,3 18,9
Tulee hyvin toimeen koulukavereiden kanssa, % 83,2 77,7 80,4
Tulee hyvin toimeen opettajien kanssa, % 73,3 83,5 78,4
Välitunnit pelottavat, % 1,3 1,5 1,4
Liikunta ja nukkuminen Kokee ettei nuku tarpeeksi, % 9,8 11,2 10,5
Vähintään tunnin päivässä liikkuvat, % 47,7 38,3 43,0
Mielen hyvinvointi Erittäin tyytyväinen elämäänsä, % 55,3 39,8 47,4
Matala itsetunnon taso, % 8,4 18,0 13,3
Mielialaan liittyviä ongelmia kahden viime viikon aikana, % 18,6 28,0 23,4
Tyytyväinen elämäänsä tällä hetkellä, % 89,8 80,7 85,1
Vähintään lievää ahdistusoireilua, % 18,0 35,5 26,9
Opiskeluhuollon palvelut ja avunsaanti Käynyt koulukuraattorilla lukuvuoden aikana, % 14,2 18,0 16,1
Käynyt koulupsykologilla lukuvuoden aikana, % 4,6 4,4 4,5
Käynyt kouluterveydenhoitajalla vähintään 2 kertaa lukuvuoden aikana, % 34,8 38,2 36,5
Terveystarkastuksessa lapsen mielipidettä kuunnellaan, % 80,2 80,7 80,4
Terveystarkastuksessa lapsesta tuntuu turvalliselta kertoa asioistaan, % 72,8 62,8 67,6
Terveystarkastuksessa puhutaan lapselle tärkeistä asioista, % 72,3 72,2 72,2
Terveystarkastuksessa puhutaan perheeseen liittyvistä asioista, % 62,8 68,1 65,5
Terveystarkastus on yksilöllinen ja keskusteleva, % 44,8 41,5 43,1
Päihteet ja riippuvuudet Ei ole usein syönyt tai nukkunut netin takia, % 6,2 6,5 6,4
Huomannut usein olevansa netissä vaikka ei ole huvittanut, % 27,7 28,7 28,2
Kokenut usein, että pitäisi viettää aikaa muutoin kuin netissä, % 30,5 27,9 29,2
Käyttänyt jotain tupakkatuotetta tai sähkösavuketta vähintään kerran, % 7,6 3,4 5,5
Käyttänyt sähkösavukkeita vähintään kerran, % 6,3 2,8 4,5
Nuuskannut vähintään kerran, % 2,5 1,0 1,7
Tuntenut olonsa usein hermostuneeksi, kun ei ole päässyt nettiin, % 16,7 15,8 16,3
Tupakoinut vähintään kerran, % 3,4 1,5 2,4
Vanhemman liiallinen alkoholinkäyttö aiheuttanut haittaa, % 1,3 2,2 1,8
Yrittänyt usein viettää vähemmän aikaa netissä, mutta ei ole onnistunut, % 34,6 42,9 38,8
Ruokatottumukset ja kouluruokailu Ei syö aamupalaa joka arkiaamu, % 27,7 31,5 29,7
Juo maitoa tai piimää kouluruoalla kaikkina koulupäivinä, % 47,2 36,3 41,6
Koululounaan syömiseen on varattu tarpeeksi aikaa, % 75,8 73,5 74,6
Koululounas on laadultaan hyvää, % 59,3 56,7 58,0
Koululounas on maultaan hyvää, % 60,8 53,4 57,0
Koululounasta on tarjolla riittävästi, % 85,0 85,8 85,4
Koululounas tarjotaan sopivaan aikaan, % 83,1 82,9 82,9
Syö kaikki kouluruoan aterianosat kaikkina koulupäivinä, % 11,5 9,1 10,3
Syö leipää kouluruoalla kaikkina koulupäivinä, % 35,6 32,1 33,8
Syö pääruokaa kouluruoalla kaikkina koulupäivinä, % 70,3 68,2 69,2
Syö salaattia tai raastetta kouluruoalla kaikkina koulupäivinä, % 44,0 51,6 47,9
Sosiaaliset suhteet Ei yhtään hyvää ystävää, % 1,0 0,8 0,9
Hyvä keskusteluyhteys vanhempien kanssa, % 65,1 54,2 59,5
Hyvät empatiataidot, % 49,5 64,8 57,2
Hyvät yhteistyötaidot, % 26,9 32,5 29,7
Keskustelee usein vanhempiensa kanssa koulupäivästä, % 61,5 66,5 64,0
Keskusteluvaikeuksia vanhempien kanssa, % 1,9 3,9 2,9
Kokee, että vanhemmat juttelevat usein lapsen ystävien kanssa, % 47,1 57,8 52,5
Kokee, että vanhemmat tukevat ja kannustavat usein, % 88,2 87,1 87,7
Lapsen ja vanhemman välinen vuorovaikutus avointa, % 72,9 80,0 76,5
Sopii usein vanhempiensa kanssa kotiintuloajoista, % 57,8 65,8 61,9
Tuntee itsensä usein yksinäiseksi, % 2,8 5,0 3,9
Terveys Hampaiden harjaus harvemmin kuin kahdesti päivässä, % 34,8 25,0 29,8
Kipua ainakin kolmessa kehonosassa vähintään kerran viikossa, % 25,7 29,3 27,6
Kipua ainakin kolmessa kehonosassa vähintään päivittäin, % 4,4 5,6 5,0
Kipua alaselässä tai pakaroissa vähintään kerran viikossa, % 11,1 10,0 10,6
Kipua jaloissa vähintään kerran viikossa, % 42,1 38,7 40,4
Kipua käsissä vähintään kerran viikossa, % 22,5 19,8 21,2
Kipua niskassa tai hartioissa vähintään kerran viikossa, % 26,7 27,4 27,0
Kipua päässä vähintään kerran viikossa, % 22,5 31,3 26,9
Kipua rintakehässä vähintään kerran viikossa, % 8,8 11,8 10,4
Kipua vatsassa vähintään kerran viikossa, % 17,5 26,8 22,3
Kipua yläselässä vähintään kerran viikossa, % 12,9 11,8 12,4
Kokee terveydentilansa keskinkertaiseksi tai huonoksi, % 9,0 13,5 11,3
Vapaa-aika Harrastaa jotakin vähintään viitenä päivänä viikossa, % 32,4 26,0 29,2
Harrastaa jotakin vähintään yhtenä päivänä viikossa, % 86,8 90,7 88,8
Harrastaa taidetta ja kulttuuria vähintään yhtenä päivänä viikossa, % 65,9 88,8 77,6
Väkivalta, syrjintä ja häirintä Ei ole kiusattu koulussa lainkaan lukukauden aikana, % 64,1 62,3 63,1
Ei ole osallistunut muiden oppilaiden kiusaamiseen, % 75,5 86,4 81,0
Kiusattu tai muita kiusannut kertonut koulukiusaamisesta koulun aikuiselle: kiusaaminen jatkunut tai pahentunut, % 16,7 20,0 18,4
Kiusattu tai muita kiusannut kertonut koulukiusaamisesta koulun aikuiselle: kiusaaminen loppunut tai vähentynyt, % 62,8 58,6 60,7
Kiusattu tai muita kiusannut on kertonut koulukiusaamisesta koulun aikuiselle, % 53,9 58,2 55,9
Kokenut fyysistä uhkaa vuoden aikana, % 19,2 12,1 15,6
Kokenut seksuaalista kommentointia, ehdottelua, viestittelyä tai kuvamateriaalin näyttämistä vuoden aikana, % 8,5 13,1 10,9
Kokenut seksuaalista koskettelua tai painostamista koskettamaan vuoden aikana, % 3,2 3,6 3,4
Kokenut vanhempien tai muiden huoltapitävien aikuisten fyysistä väkivaltaa vuoden aikana, % 17,5 14,2 15,8
Kokenut vanhempien tai muiden huoltapitävien aikuisten henkistä väkivaltaa vuoden aikana, % 25,6 29,7 27,7
Koulukiusattuna tai osallistunut koulukiusaamiseen lukukauden aikana, % 44,9 41,9 43,4
Koulukiusattuna vähintään kerran viikossa, % 8,1 9,0 8,6
Koulun aikuinen kiusannut koulussa tämän luokan aikana, % 12,3 9,1 10,7
Muu koulun aikuinen kiusannut koulussa tämän luokan aikana, % 5,3 3,5 4,4
Opettaja kiusannut koulussa tämän luokan aikana, % 6,1 4,8 5,5
Osallistunut muiden oppilaiden kiusaamiseen vähintään kerran viikossa, % 3,5 2,1 2,8